Volgens de onderzoekers is Rusland, op de voet gevolgd door China, de beste
markt om consumptiegoederen naar te exporteren. China wordt vooral gezien
als goede markt voor investerings- en intermediaire goederen, ofwel machines
en halffabrikaten.
In de meeste opkomende economieën is de particuliere consumptie de
afgelopen jaren flink toegenomen. ING verwacht dat dit de komende jaren
doorzet, maar wijst erop dat de jaarlijkse consumptiegroei stabieler en
lager wordt naarmate een economie van een land volwassener wordt. De
verschillen tussen Rusland en China zijn klein, maar het gat met nummer drie
Turkije wordt groter. ING verwacht overigens dat Brazilië danwel Oekraïne de
plaats van Turkije in de nabije toekomst zal overnemen.
De groeikansen voor de afzet van investeringsgoederen liggen duidelijk buiten
de inmiddels ontwikkelde landen. ING ziet een verschuiving van
Zuid-Amerikaanse landen, die de afgelopen vijf jaar flink groeiden, naar
Aziatische landen.
Puur gemeten naar de omvang van het bruto binnenlands product zijn de
Verenigde Staten met 10 biljoen euro de grootste afzetmarkt, gevolgd door
landen uit de eurozone, Japan en China. Nederland staat zestiende op de
ranglijst, met een totale economie van 600 miljard euro. ING denkt dat deze
hiërarchie in 2050 flink is opgeschud. Dan zal de volgorde China, VS, India,
eurozone zijn. India staat nu nog op de zevende plek.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl